lørdag 6. september 2014

Man kan møte slektninger overalt

På sensommerfestivalen på Våle prestegård i dag satt jeg sammen med Odd Roar for å hjelpe folk med å finne fram i slekta si. Et ektepar fra Andebu kom innom og mannen sa at hans slekt var fra Våle, fra gården Bergsli. Han kunne ikke helt huske hva de het - bortsett fra at oldefaren het Julius. Etter en rask titt på bygdeboka for Våle fant jeg ut at hans aner ikke var nevnt der.

Neste skritt var da å gjøre et lite søk i folketellingen for 1900. Bygdeboka fortalte at husene på Bergsli ble revet i 1910, så folketellingen den året var det liten hensikt å kikke i.
Når jeg så søkte på Bergsli i Våle som bosted i 1900 fikk jeg kun 7 treff.

Og en av dem var jammen meg Julius Karlsen. Når jeg så de andre personene så var det en av dem som virket kjent for meg - husmoren Sofie Pettersdtr. fra Sverige. Jeg mente jeg hadde vært bort i det navnet før. Når jeg så åpnet min egen base i slektsprogrammet fant jeg snart ut at Sofie var søsteren til min tippoldefar Anders Pettersen, som tok navnet Ormestad fra gården Ormestad ikke langt fra Bergsli. 

Det viser seg da at han som gjerne ville vite litt mer om sine svenske aner var min fars firmenning. 

I morgen går turen til Våle prestegård igjen, så får vi se om jeg finner noen nye slektninger da.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar